Mis on SEO? Lihtne selgitus algajale

SEO algajatele. Mis on SEO? Lihtne selgitus. Kuidas see töötab. Millised on reeglid.

Kui sul on oma koduleht või blogi, oled sa ilmselt kuulnud väljendit SEO. Aga mida see tegelikult tähendab ja miks sellest räägitakse igal sammul? Võtan selle teema ette ja teen puust ja punaseks, nii et täiesti algaja ka aru saaks. Ja et ka sina saaksid paremini aru – miks see on sinu jaoks oluline.

Mida tähendab SEO?

SEO tuleb ingliskeelsest väljendist Search Engine Optimization, mis eesti keeles tähendab otsingumootoritele optimeerimist.

Lihtsamalt selgitades: SEO on kogum tegevusi ja nippe, millega parandada oma kodulehe väljatulemist otsingutes (Googles, Bing’is, Youtube’s, praegusel ajal ka ChatGPT-s, Perplexitys, Geminis ja teistes AI-des), ilma et peaks selleks reklaamiraha sisse panema.

Kui SEO on tehtud hästi, ilmub sinu veebileht kõrgemal kohal otsingutulemustes – ja mida kõrgemal oled, seda rohkem inimesi sind leiab. Siit edasi saad juba isegi aru – mida rohkem sind leitakse, seda rohkem on sul kliente, rohkem müüki ja lõpuks ka rokem tulu.

Kuidas SEO töötab?

Otsingumootorid kasutavad keerulisi algoritme, et otsustada, millised veebilehed vastavad kõige paremini kasutaja sisestatud otsingusõnale. SEO põhimõtete tundmine aitab sul mängida nende reeglite järgi ja teha oma leht “otsingumootori-sõbralikuks”.

Näide päriselust

Kujuta ette, et sul on pagaritöökoda ja sa müüd gluteenivabu saiakesi Tallinnas. Kui keegi googeldab „gluteenivaba saiake Tallinn”, siis on su eesmärk olla esimesel või vähemalt esimesel kolmel otsingutulemuse real.

Just SEO aitab sul sinna jõuda – ilma et peaksid maksma reklaamiraha.

Ja kui sa arvad, et see koht pole tähtis, siis mõtle uuesti. Kui sa otsid omale veeavarii likvideerimiseks torumeest Haapsalus, siis kas vaatad otsingus 10+ lehekülge läbi?

Huvitav fakt

Üle 90% Google’i kasutajatest ei kliki kunagi esimesest otsingulehest kaugemale.

Missugused need SEO reeglid siis on?

Otsingumootorid (nagu Google), töötavad selle nimel, et pakkuda kasutajale kõige asjakohasemat ja usaldusväärsemat vastust tema päringule. Selleks läbivad nad iga veebilehe puhul kolm põhietappi:

  • Roomamine: otsingurobotid avastavad uusi ja uuendatud veebilehti.
  • Indekseerimine: leitud sisu analüüsitakse ja salvestatakse otsingumootori andmebaasi.
  • Rankimine: otsingu hetkel järjestatakse tulemused vastavalt sisukuse, kvaliteedi ja asjakohasuse alusel.

Tulemus? Kui keegi otsib infot, kuvatakse talle kõige tõenäolisemalt sobivad vastused – sekka võib kuuluda ka sinu koduleht, kui see on hästi optimeeritud.

SEO võib laias laastus jagada kolmeks: kodulehe sisu optimeerimine, kodulehe autoriteet ja kodulehe tehniline tervis.

1. Kodulehe sisene SEO ehk sisu optimeerimine (On-Page SEO)

Kõik, mida sa teed oma kodulehel – õiged märksõnad, pealkirjad, metakirjeldus, pildi alt-tekst, kvaliteetne sisu jms.

Näide: Kui kirjutad blogipostituse „Kuidas teha gluteenivabu muffineid”, siis paned märksõna „gluteenivabad muffinid” nii pealkirja, sisuteksti, postituse URL-i (ehk linki) ja piltide kirjeldusse.

2. Kodulehe väline SEO ehk autoriteet ja viited (Off-Page SEO)

Kõik, mis toimub teiste veebilehtede kaudu – näiteks kui keegi linkib sinu lehele, räägib sinust või jagab sind sotsiaalmeedias.

Näide: Kui TervislikToit.ee viitab sinu retseptile oma blogis, annab see Google’ile signaali, et oled usaldusväärne.

3. Tehniline SEO ehk kodulehe tehniline tervis

See puudutab kodulehe kiirust, mobiilisõbralikkust, turvalisust ja lehe struktuuri. Kui sinu leht laeb aeglaselt või ei toimi mobiilis, siis otsingumootorid su lehte ei armasta.

Miks SEO on oluline?

Enamik inimesi ei jõua kunagi otsingutulemuste teisele lehele – seega on oluline olla nähtav juba esimeste seas.

Erinevalt tasulisest reklaamist töötab hästi tehtud SEO ka siis, kui eelarve on väike – ja tulemused kestavad kaua.


SEO aitab sul:

  • Tuua oma kodulehele külastajaid orgaaniliselt, see tähendab ilma reklaamirahata
  • Suurendada nähtavust, usaldusväärsust ja müüke
  • Saavutada püsivaid tulemusi, mis ei kao koos kampaania lõpuga

Leivinud eksiarvamused SEO kohta

  • SEO ei tähenda, et su leht ilmub kohe esikohale
  • SEO ei ole kiire lahendus – tulemused võivad tulla nädalate või kuude pärast
  • SEO ei ole ühekordne töö. See on järjepidev töö, kohandudes pidevalt muutuvas keskkonnas.
  • See on ainult IT-inimestele. Tegelikult on 80% algtaseme SEO-st arusaadav igale väikeettevõtjale.

Kuidas ise alustada? SEO õpetus algajatele

1. Vali märksõnad ja kasuta neid

Vali õiged märksõnad, mida inimesed tegelikult otsivad. Kuidas sa soovid, et inimesed sind leiaksid? Igale sisulehele ja blogipostitusele tuleb mõelda unikaalne tähtsaim märksõna, mis hakkab esinema strateegilistes kohtades nagu lehe URL, pealkiri ja sissejuhatav lõik, pildi alt-kirjeldus ja mõni kord veel teksti sees.

Oluline on meeles pidada, et märksõnade liigne kordamine ei tee SEO-d tugevamaks. Otsingumootorid eelistavad loomulikku ja sisukat teksti, mitte märksõnade kunstlikku kuhjamist.

2. Loo väärtuslikku sisu

Vasta oma kodulehel küsimustele, mida inimesed otsivad. SEO seisukohast tähendab see, et kõige paremini toimiv sisu on see, mis vastab küsimustele lihtsalt ja täpselt. See ongi „väärtuslik sisu” – midagi, mis päriselt aitab, õpetab või lahendab probleemi.

Kuidas teada saada, mida inimesed otsivad? Sisu loomine ei alga mitte kirjutamise, vaid uurimisega. Siin on mõned tööriistad ja nipid:

  • Google Suggest / automaatne täitmine – alusta tippimist Google’i otsingukasti ja vaata, mida Google sulle automaatselt soovitab. Need fraasid põhinevad päris inimeste otsingutel.
  • „Inimesed küsivad ka“ kast Google’is. See kast ilmub paljude otsingute all ja näitab, millised seotud küsimused kasutajatel veel tekivad.

3. Ehita linke – jaga sisu, saa mainimisi

Kui mõelda SEO-st kui usaldusväärsuse ja nähtavuse mängust, siis lingid on justkui hääled sinu kasuks. Mida rohkem teised usaldusväärsed veebilehed sinu omale viitavad, seda rohkem tõeseb sinu veebilehe usaldusväärsus ja autoriteet.

Lihtsamalt öeldes tähendab linkide ehitamine teiste veebilehtede linke, mis viitavad sinu lehele – neid kutsutakse backlinkideks ehk tagasilinkideks.

Lisaks autoriteedi kasvule võivad need lingid tuua sinu lehele ka päris külastajaid ja uusi kliente teistelt saitidelt.

Linkide kvaliteet loeb rohkem kui kvantiteet. Üks link näiteks Eesti meediaväljaandest kaalub rohkem kui 20 linki tundmatutelt blogidelt.

  • Turvalised ja tõhusad linkide hankimise viisid on külalispostitused, koostööpartnerite viited, kataloogid jms

4. Kodulehe tervis

SEO ei tähenda ainult märksõnade valimist ja blogipostituste kirjutamist. Arvesse läheb ka see, kui hästi ja turvaliselt su veebileht töötab. Õnneks ei pea sa ise olema arendaja – paljusid asju saad kontrollida lihtsalt ja tasuta, ning vajadusel paluda abi oma veebilehe haldajalt või arendajalt.

Siin on mõned olulised küsimused, millele tasub mõelda:

  • Kas sinu veebileht töötab hästi mobiilis? Tänapäeval tehakse enamik otsinguid telefonis, mobiilivaade on ülioluline.
  • Kas su leht laeb kiiresti? Kasuta tasuta tööriista PageSpeed Insights ja vaata, kui kiiresti su leht avaneb. Tulemused näitavad nii mobiili kui ka arvuti kiirust – kui skoor on punases, tasub paluda arendajal asjad üle vaadata.
  • Kas veebileht on turvaline? Vaata, kas aadressiriba ees on lukuikoon. Kui ei ole, võib see viidata puudulikule turvasertifikaadile. Küsi oma arendajalt või veebimajutuse pakkujalt, kas SSL-sertifikaat on aktiveeritud.
  • Kas lehel on turvaline sisselogimine? Kui kasutad WordPressi või muud sisuhaldust, veendu, sisselogimiseks kasutatakse tugevat parooli ja kaheastmelist autentimist; ei kasutata vaikimisi kasutajanime „admin”.
  • Kas koduleht on hooldatud ja pluginad uuendatud? On tähtis, et süsteem, teema ja pluginad oleksid alati uuendatud. Vananenud pluginad võivad teha lehe haavatavaks ja põhjustada ootamatuid vigu, mis mõjutavad ka SEO-d (mis on siinjuures ilmselt kõige väiksem mure). Kui koduleht on kunagi tehtud, aga pole regulaarselt hooldatud, siis otsi kiiresti omale kodulehe haldur, kes vähemalt kord kuus uuendaks kõik pluginad ja süsteemid ära.

Kokkuvõte

SEO ei ole raketiteadus, aga ta vajab mõningast õppimist, veidi kannatlikkust ja püsivust. Kui sa võtad seda tõsiselt juba alguses, on sul tohutu eelis paljude teiste ees.

Pea meeles – sinu eesmärk ei pea olema algoritmide meele järele olla, vaid aidata inimestel sind üles leida. Ja kui sa seda õigesti teed, tasub see end kuhjaga ära.

Kui tunned, et vajad oma kodulehe SEO-ga abi või uut veebilehte, mis juba algusest peale on SEO-d silmas pidades ehitatud, võta minuga Kodulehtlast ühendust! Olen siin, et aidata sinu äri veebis nähtavaks teha.

Scroll to Top